Weg met je uitstelgedrag
stress

Weg met je uitstelgedrag

Stoppen met uitstellen

 

‘Ik doe dit later wel’.

Dingen uitstellen, dat doen we toch allemaal?

Het kan gaan om kleine dingen zoals de berg administratie eens aanpakken. Maar ook grote dromen -zoals eindelijk eens die Bed & Breakfast opstarten- komen dikwijls in het ‘ooit’-vakje.

En het ‘ooit’-vakje wordt zelden of nooit leeggemaakt.

 

Oorzaak

Hoe komt het toch dat we onszelf zo moeilijk kunnen motiveren om eraan te beginnen? Wat remt ons af?

Sommigen zouden spreken over luiheid. Maar dit is toch wel een beetje te kort door de bocht. Het is meer een combinatie van faalangst en een gebrek aan motivatie en zelfvertrouwen. Dit resulteert dan in een afremming of weerstand.

Wie moeilijke taken voor zich blijft uitschuiven komt dikwijls bedrogen uit.

Als we die weerstand wegwerken, zullen onze dromen eindelijk werkelijkheid worden.

Leuk, denk je dan. Maar hoe?

 

Weerstand

Weerstand is zoals een onzichtbare hand die je telkens wegduwt van belangrijke taken en plannen.

Want laat ons eerlijk zijn, wanneer we leuke dingen willen doen, zoals naar een goede film kijken of een lekker kopje thee drinken, is er helemaal niets dat ons afremt.

Neen, het zijn wel degelijk de complexe taken die weerstand oproepen. Waardoor je dan telkens weer wordt aangetrokken tot die gemakkelijke, leuke bezigheden. Zaken die weinige inspanning vragen.

Er zo geraakt dat ‘ooit’-vakje toch wel snel gevuld.

Maar wanneer we de weerstand aanpakken, gaan niet alleen onze dromen in vervulling maar houden we er een zalig gevoel van trots en voldaanheid aan over.

 

Plan van aanpak

Er bestaan handige hulpmiddeltjes om de motivatie en de uithouding te doen groeien.

Je enkel focussen op het doel zal dikwijls niet volstaan. Er is meer nodig. Een pup heeft ook snoepjes nodig als motivatie wanneer hem commando’s worden aangeleerd.

Bij de mens komt er natuurlijk wel wat meer bij kijken!

 

Een paar nuttige tips:

  • Maak een duidelijk stappenplan. Deel een project op in afgelijnde en overzichtelijke stukken (vb. een stapel administratie deel je op in drie stukken en je verdeelt deze over drie dagen).
  • Maak lijstjes en vink telkens een taak af. Dit motiveert!
  • Hou een ritme aan: vb werk 50 minuten en neem telkens een pauze van 10 minuten.
  • Beloon jezelf: ik werk nog een halfuurtje door en daarna mag ik een lekker stukje taart eten.
  • Wanneer je de weerstand voelt opkomen, focus op je doel.
  • Las eventueel een tussendoel in, zodat de berg wat minder hoog lijkt.

 

De voldoening die je krijgt wanneer je een taak dan toch eindelijk hebt volbracht, zal je telkens weer motiveren. Laat deze motivatie je drijfveer zijn om je grootste dromen aan te pakken.

 

Succes en geniet van het resultaat!


Kan ik je nog ergens bij helpen? Dan mag je mij zeker contacteren!!

Dominieke Van Den Bossche 

info@stressaanpak.be

0032 495 28 65 95


Groteweg 82 - 9500 Geraardsbergen / Hemelveldweg 20 - 1750 Lennik

Ook online en wandelcoaching mogelijk op diverse locaties


Copyright @ All Rights Reserved. stressaanpak.be - privacyvoorwaarden