Leef nu
stress

Leef nu

Leef nu


Herken je dit?

Je bent naar een goede film aan het kijken en je denkt aan de strijk die nog moet gebeuren. Of je bent aan het sporten en in plaats van te ontspannen, denk je aan wat je vanavond weer eens op het bord gaat toveren.

Je ON/OFF-knop werkt precies niet. Je gedachten blijven maar ronddraaien in je hoofd.

 

Tijd

‘Als ik eens tijd heb, zal ik …’. Dit kennen we allemaal. Tijd is tegelijkertijd je vriend en je vijand. Je wil genoeg tijd om te kunnen genieten maar je hebt er altijd te weinig. Dus ben je altijd maar op zoek naar tijd, wat je dan weer de nodige stress bezorgt. En waardoor de tijd nog vlugger voorbij lijkt te gaan. De spreekwoordelijke ‘race tegen de klok’.

 

Nu versus straks

Eigenlijk is het simpel.

Straks = stress.

Nu = geluk.

Als je constant denkt aan wat nog zal of moet komen, vergeet je te beleven wat er rondom jou gebeurt. Je leeft in uitgestelde modus.

Maar als je de tijd neemt om te genieten van het nu, zal je automatisch ontspannen en blijer worden. Straks, dat zijn zorgen voor later. Geniet nu van dat mooie liedje op de radio, van de wind in je haren, van die lekkere pastaschotel.

Maar leven in het nu, hoe doe je dat eigenlijk?

 

12 tips om te leren leven in het nu:


  1. Mediteer: dagelijks een paar minuutjes mediteren volstaan. Je wordt kalmer en minder stressvol.
  2. Ontspul: als je huis rommelig is, is je hoofd dat ook. Ontspullen is schrappen van overbodige prikkels. Gooi letterlijk de rommel overboord. Je zal zien, je hoofd wordt ook een pak lichter.
  3. Wees dankbaar: dankbaar zijn voor wat je hebt zal je helpen relativeren.
  4. Lach: lachen is gezond en ontspant. Als je lacht, voel je je direct beter in je vel. Als je lacht, kan je niet anders dan in het nu leven. Je kan niet aan het verleden of niet aan de toekomst denken. Je kan je dus eigenlijk nergens zorgen om maken...
  5. Je bent niet je gedachten: je gedachten zijn eigenlijk gewoon … gedachten. Niet de werkelijkheid dus. Identificeer jezelf niet met wat zich allemaal in je hoofd afspeelt.
  6. Je hoeft je gedachten niet compleet stil te leggen. Eerlijk? Dat is bijna onmogelijk. Je gedachten zijn als kikkers: je probeert ze te 'vangen', maar ze laten zich niet vangen en springen telkens weer weg. Laat je gedachten als een zachte bries even in je hoofd komen en laat ze dan weer los.
  7. Focus je niet op het resultaat: je vastpinnen op het resultaat zal je enkel frustreren als je het niet haalt. Laat het vooral op je afkomen.
  8. Adem!! Denk eraan om te ademen. Zolang je ademt, leef je. Check dus af en toe of je nog ademt :-)
  9. Droom over de toekomst maar leef in het hier en nu. Het is goed om te dromen. Dit geeft je een doel. Maar geniet vooral van de weg ernaartoe. Die ligt namelijk hier en nu.
  10. Singletasken ipv multitasken: doe één ding tegelijk. Ons brein is eigenlijk niet gemaakt om te multitasken. Het effect is dat je gedachten in alle richtingen springen.

  11. Wees mindful aanwezig in je dagelijkse bezigheden. Train je aandacht tijdens het wassen, stofzuigen, strijken, enz. Concentreer je op wat je aan het doen bent in plaats van het zo vlug mogelijk achter de rug willen hebben.

  12. Verhoog je vibratie in het nu, omarm het leven, wees in lijn met je innerlijke bron en gebruik de flowfirmatie: ik ben bezig met het proces om steeds meer in het hier en nu te leven.


              Voor meer informatie over leren leven in het nu: klik hier.

              Dominieke Van Den Bossche 

              info@stressaanpak.be

              0032 495 28 65 95


              Groteweg 82 - 9500 Geraardsbergen / Hemelveldweg 20 - 1750 Lennik

              Ook online en wandelcoaching mogelijk op diverse locaties


              Copyright @ All Rights Reserved. stressaanpak.be - privacyvoorwaarden